Main » Articles

Total entries in catalog: 18
Shown entries: 11-18
Pages: « 1 2

Irfanview ile avi dosyalarını açabiliyorsunuz, programda videoyu açın. Video çalışmaya başlayacaktır. O sırada tepede "option" sekmesine tıkladıktan sonra "extract all frames" seçeneğine basın. Çıkan ekranda üst tarafa frameleri nereye kaydetmek istediğinizi yazacağınız bir yer olur onu iyi seçin çünkü 300-500 artık kaç tane frame varsa hepsi oraya konacak, tam masaüstünü seçme gafletinde bulunmayın yani. Seçtikten sonra direkt OK diyin, bir süre program kitlenir gibi olabilir ama bekleyin, artık videonun büyüklüğüyle orantılı olacak şekilde 5 ila 30 saniye sonra bitecektir. Gösterdiğiniz yere tüm frameler konmuş oldu böylece.

İlk mesajımda megaupload linki paylaştım. Orda göreceğiniz frameler bu şekilde dağıtılmış framelerden oluşuyor. Aslında dobson kayıp gittiği için tüm yüzeyi videoya alıyorum ama sizler için kolay olsun diye tüm frameleri değil sadece işleyeceğimiz kraterin olduğu frameleri ayıklayıp size hazır hale getirdim.

Frameleri önceden ayıklamanın avantajı şudur. Eğer bir cisme odaklanacaksanız ve o cisim tüm framelerde yoksa, önceden içinde olmadığı bu frameleri kendi elinizle silip sonsuza kadar kurtulabilirsiniz. Aynı şey net çıkmayan frameler için de geçerli. Tek tek bakıp kötü olduğunu ve işlemeye almak istemeyeceğiniz frameleri temizleyebilirsiniz. Böylece aynı video üzerinde kaç farklı işleme yaparsanız yapın hep halihazırda eleğinizden geçirilmiş frameler kullanılacağı için her seferinde tek tek uğraşmanıza gerek kalmaz. İsterseniz aynı şeyi Registax içinden de yapabiliyorsunuz işleme sırasında ama program kapatıp tekrar açtığınızda tabi aynı frameleri yine koyacağınız için yine ayıklamanız gerekir, benim yaptığım bu framelerine ayırma işlemi tüm zahmeti kökten halleder.
My articles | Views: 414 | Author: Sinan GÖZCÜ | Added by: uzaygözcüsü | Date: 2012-01-12 | Comments (0)

Sonunda beklenen ana geldik, Registax :)

Frameleri Registax'a atın, bunu program içinden seçerek de yapabilirsiniz, windowstan hepsini seçip programa sürükleyerek de yapabilirsiniz, hangisi daha kolay gelirse. Çok fazla frame olduğu için Ctrl + A kısayolunu kullanmayı bilmeyen varsa bu vesileyle duymuş olsun :) Klasördeki tüm dosyaları seçer.

Bende Registax v5.1 var, yeni çıkan, ona göre anlatacağım. Daha önce hiç kullanmayan varsa kolaylık olsun diye bunu kursun. Özellikle v4 gibi bir sürüm varsa elinizde kullanmayın, 5. sürüm diğerlerinden oldukça farklı arayüz olarak, yazdıklarım hiç anlaşılmayabilir.. Her şey hazırsa programı açın. 

Sol üst köşeden select'e basınca çıkan ekranda frameleriniz olan klasöre girin. Eğer klasörde framelerde başka bir şey yoksa (ki olmasın) Ctrl + A diyip hepsini seçip tamam diyin. Karşınızda ilk ekran olan Alignment olacak.
My articles | Views: 365 | Author: Sinan GÖZCÜ | Added by: uzaygözcüsü | Date: 2012-01-11 | Comments (0)

Alignment ekranının anlamı, çektiğiniz görüntülerde detaylı çıkmasını istediğiniz bölgelerin neresi olduğunu programa göstermektir. Bu sayede aynı zamanda görüntünün kayıp gidiyor olmasından kaynaklanan farklar da ortadan kalkacaktır (takipsiz kundak olması bu yüzden çok şey farkettirmiyor).

Hiç bir şey yapmadan önce, en alttaki çubuğu görün. Sol alt köşede yeşil bir kare vardır (seçili olan frame'in işlenenlere dahil olduğunu gösterir, şimdilik hepsi yeşil). Onun sağındaki ekranın sonuna kadar giden çizgiyi görün. Burda tüm frameleriniz var. Ordaki çubuğu sağa sola çekerek tüm frameler arasında dolaşabildiğinizi görün.

Bunu ilk başta göstermemin sebebi şu. Eğer hangi frame'i uygun görürseniz, tüm işleme bittiği zaman karşınıza çıkacak görüntü ordaki konumlandırmaya göre olacak. Mesela ilk başta çıkan frame bizim örneğimizde 348 numaralı framedir. Gerçi program bunlara 1'den başlayan bir sıra verdiği için biz 1 numaralı frame diyelim. Bu frame'de dikkat ederseniz Kopernik krateri epey solda kalıyor. Bizim şimdi netleştireceğimiz krater bu olacak (bunun anlamı bir tek bu netleşecek demek değil tabiki, burda daha çok seçilen yere göre framelerin kalitesi program hafızasında sıralanır size limit ekranında ona göre sorulur, neyse işin teknik açıklamasıyla kafa karıştırmayayım).

Solda kalan ve çok büyükçe olan Kopernik kraterini sol tarafta görüntülemek istemiyoruz onu o yüzden uygun bir yerde fotoğrafı kaydetmemize olanak verecek olan bir yere getireceğiz. Aşağıdaki çubuktan bahsetme sebebim bu. Onu sağa kaydırınca frameler arasında ilerlendiği için Kopernik ortaya gelecektir. Konum olarak işleme bitince size en estetik gelen açı ne ise onu seçin, Kopernik'in nerede durduğunun hiç önemi yok. Ben estetik dursun, sağdaki kraterler de görüntüye girsin diye Kopernik'i tam ortaya getirmedim, ama solda kalan şekiller de görünsün diye 43 numaralı framede durdum.
My articles | Views: 399 | Author: Sinan GÖZCÜ | Added by: uzaygözcüsü | Date: 2012-01-11 | Comments (0)

Şimdi mouse imlecini görüntüye getirdiğiniz zaman mouse'u takip eden bir kare şekli göreceksiniz, o hizalama ekranının büyüklüğüne göre değişir. Sol tarafta "alignbox size" yazan yerde 32, 64, 128 vs görebilirsiniz. Ordan istediğiniz şeyi seçerseniz o kare ona göre büyür. Netleyeceğiniz alana göre seçeceksiniz. Sırasıyla 32 ve 64 yapıp ekrana getirin, Kopernik krateri için yeterli olmadığını göreceksiniz, 128 yapınca güzel oluyor (biraz büyük seçmenin bir önemi de şu, birazdan framelere bakarak karenin içinde kalan bölgeyi program tarayarak diğer 100 framede de kopernik'i bulup ortalayacak, eğer 32 yada 64 yaparsanız alan çok ufak olduğu için program sapıtacaktır (bu gezegenler için geçerli değil, çünkü parlak bir tane cisim var çevresi simsiyah olacak, onda 32 bile yapsanız program kolay kolay sapıtmaz yerini bulur, Ay'da otomatik hizalama ise eğer takip motoru yoksa çok zor olabilir).

Ne diyorduk. çubuktan 43. frame'e getirdiniz. karenin büyüklüğünü sol taraftan 128 olarak ayarladınız. Şimdi dikkatli bir şekilde Kopernik kraterinin ortasına tıklayın (yanlış yere tıklarsanız farketmez, son tıklamanız dikkate alınır, kare nereye konarsa orası) Tıkladığınız noktayı hafızanızda tutun 10 saniye sonra lazım olacak.

Sol taraftan "Align manually" seçeneğini aktif hale getirin (bu önemli), ardından yukarıda, altı yeşil çizgili olarak gösterilen Align tuşuna basın.

Krater sol tarafa gelir, ilk yerine döner. Şimdi align manually diye seçtiğiniz şeyi tekrar pasif hale getirin, yani işareti kaldırın, ardından (buraya dikkat) çok dikkatli bir şekilde demin kraterin ortasına tıkladığınız yere bir kere tıklayın, tıklar tıklamaz otomatik hizalama moduna girip 100 frame'i birden saniyeler içinde bitirecektir o yüzden yanlışlıkla ortaya tıklamayın, bir kere ortasına tıklayacaksınız. Ardından program otomaitk olarak tüm framelerde seçtğiniz karenin büyüklüğüne göre kopernik kraterini bulup tek tek hizalayacaktır (32 yada 64 yaparsanız bulma ihtimali bu yüzden çok düşüyor.

Bu arada merak edebilirsiniz, niye align manually dedik, sonra niye onu kaldırdık diye.. Fotoğrafta Kopernik'in ortalarda ortada olmasını istiyoruz. Fakat otomatik hizalamayı açsaydık, krater anında en başa dönecekti, siz ortada duran Kopernik'i seçtiğiniz için program ilk karede krateri bulamaz ve sapıtır. Sapıtınca da resm berbat olur, baştan yaparsınız. Biz sapıtmaması için sadece ilk frame'deki krateri kendimiz gösterdik programa. Daha sonra align manually seçeneğini kaldırıp bir kere daha tıkladık ki devamını kendisi bulsun. Siz isterseniz tabi align manually seçenğini sürekli olarak aktif yapabilirsiniz. Bu durumda tek tek tüm framelerde krateri siz ortalayabilirsiniz. Bu seçenek program krateri bir türlü ortalayamayıp sürekli saçmaladığı anlarda işinize yarayacaktır (bazen ben de yapıyorum bunu).
My articles | Views: 341 | Author: Sinan GÖZCÜ | Added by: uzaygözcüsü | Date: 2012-01-11 | Comments (0)

Programın hizalaması bitince yukardaki "Limit" tuşu aktif olur. Bu butonun amacı, hizalaması sürerken bir yandan kalitesi tek tek kontrol edilen framelerden hangilerinin eleneceğini program yoluyla belirlemektir.

Burda "Limit"e basmadan önce iki alternatifiniz var. Eğer Registax'a hiç girmeden önce kendi ellerinizle kötü frameleri zaten ayıkladıysanız, limit yapmanıza gerek yoktur, yani kaç frame'i işleyecğeinize kendiniz karar verdiyseniz burda tüm frameleri seçeceğiz. Bu sefer en aşağıdaki geniş çubuk hangi frameleri işleyeceğimize karar verdiğimiz yeri gösterir. Çubuğun üzerindeki göstergeyi istediğiniz bir yere koyun. Koyduğunuz yerin solunda kalan frameler kullanılacak, sağındakiler atılacaktır. Soldan sağa doğru kalite azalacak şekilde frameler dizilmiştir. Eğer ayıklamayı kendiiz önceden yaptıysanız ve tüm frameleri kullanacaksanız çubuğu en sağa kaydırın ve tüm frameler bir sonraki adımda kullanılsın. Yani o çizginin hemen üzerindeki "stacksize" 140/140 yazsın (sağdaki sayı toplam kaç frame olduğu, soldaki kaç tanesinin kullanılacağı). Yok kalite kontrol işini programa bırakmak istiyorsanız kaç frame'in kullanılacağına siz karar verin, program ona göre kalitelileri işlesin. Biz şimdilik ikinci adımı yapalım çünkü elimizle tek tek frameleri önceden silmedik (açıkçası, uzun işlerde kolaya kaçıyorum aradaki fark çok çok az olacağı için ama siz eğer en mükemmel kaliteyi istiyorsanız elemeyi programa bırakmayın kendiniz yapın). Mesela 140 frame var ise, dikkat ederseniz çekimlerde seeing bir hayli iyi (bilerek iyi olan bir video yolladım size), o halde az sayıda kaliteli frame'i işlemek yetecektir. Bu sayıyı 70 yapalım. Eğer daha da azaltırsanız daha fazla frame elenecek ve align ettiğiniz bölgenin uzaklarında kalan yerler çok az framede geçeceği için bozulmalar başlayacak. Eğer tüm görüntünün çok iyi olmasını istiyorsanız biraz yüksek tutun, 80-100 gibi. Eğer en iyi frameleri sadece Kopernik krateri için kullanmak istiyorsanız 10-20 tane frame bile yeterli, ama bu sefer kenarlarda bozulmalar başlayacaktır, sanırım mantığını anladınız. Neyse ben şimdilik 70 yapıyorum, yani çubuğu ortaya getiriyorum ve stacksize: 70/140 yazmasını sağlıyorum.. Ardından tepedeki "Limit" tuşuna basabiliriz.

Basar basmaz "Optimize" ekranına geldik. Buraya kadar olan bölümde seçtiğimiz frameleri hallettik, eleme yaptık, kötü framelerin bir kısmını da Registax'ın atmasını sağladık, şimdi de align edilen kopernik görüntülerini gerçekten "işleyeceğiz". Yalnız ufak bir şey daha yapıyoruz bu bölümde, bir tane referans frame yapacağız. Yani bir sonraki adım olan optimization ve stacking için bir tane güzel bir frame oluşturacağız ki bu işlemler yapılırken yaptığımız "ideal" frame'e bakarak işleme yapılsın. Bunun için biraz aşağıda bulunan "Create" tuşuna basıyoruz.
My articles | Views: 373 | Author: Sinan GÖZCÜ | Added by: uzaygözcüsü | Date: 2012-01-11 | Comments (0)

Bilgisayar biraz işlem yapar ve kısa bir bekleyişin ardından wavelet bölümü açılır. Burası Registax'ın mucizesini yarattığı bölümdür. Sol tarafta waveletleri görebilirsiniz. Alt alta 6 tane çubuk görürsünüz, bunların her biri detayları keskinleştirir, 6 çubuk da farklı bir şekilde işleme yapıyor benim bunu tarif etmem imkansız, siz kendiniz tek tek deneyebilirsiniz. Bir çubuğu tutun ve sağa doğru çekip bırakın. Bunları her artırışınızda kopernik kraterindeki detayların canlandığını göreceksiniz. Tabi bu belli bir yere kadar sürüyor, belli bir çizginin ötesine geçerseniz görüntüde gerçekçilik kaybolmaya başlıyor. Burası tamamen kişisel keyfinize göre dilediğinizce işleme yapacağınız bir yerdir. İşlemeye yeni başlayanlar genelde bunu sırf detaylar daha da belirgin olsun diye gerçekçiliği kaybetme pahasına fazla işleme yapabiliyorlar (ben yaptım ordan biliyorum), şimdi ise gerçekçiliğin daha önemli olduğunu düşünüyorum (Eğer vurgulamak istediğim bir şey varsa ve o sadece fazla işleme ile ortaya çıkıyorsa o istisna tabi).

Neyse konuya dönelim, burda ideal bir frame yapacağız. Yalnız en iyi görüntüye ulaşmaya çalışmıyoruz, azıcık işleme yapmamız lazım çünkü sadece referans frame yapacağız. Referans frame'in işlenmemiş framelere benzemeyecek kadar geliştirilmesi iyi bir şey değil, o yüzden mesela ben 6 çubuk içinden en alttaki çubuğu aşağı yukarı 50 civarında bir değere getirdim ve bıraktım başka bir şeyi ellemedim. Siz de ellemeyin burda yapacağınız işlem sadece azıcık netleme yapmak o kadar. Yapınca üstteki Continue tuşuna basın.

Onu yapınca demin geldiğimiz optimization ekranına geri döndük. Artık referans frame'imiz var. O yüzden hiç zaman kaybetmeden direkt yukarıdaki "Optimize & Stack" tuşuna basabiliriz (Stacking işlemini şimdilik bizim yapmanıza gerek yok, registax bunu çok iyi yapıyor)

Bastıktan sonra biraz bekleyeceğiz. 10-15 saniye süren bir işlem yapılacak ve demin geldiğimiz wavelet ekranına tekrar geleceğiz. Yalnız bu sefer referans frame için değil, gerçek görüntü için geldik, o yüzden burda üreteceğimiz görüntünün sizin gözünüze gelen en iyi görüntü olmasını sağlayana kadar waveletlerle oynayabilirsiniz. Eğer yanlış ayarlar kurcaladığınızı düşünürseniz yukarıdaki Reset tuşuna basıp tekrar waveletlerle baştan oynayabilirsiniz.

Burda bu sefer tabi daha fazla işleme yapıyorsunuz. Ben 6. çubuğu 100 yaptım (yani sonuna kdar artırdım), ardından 5. çubuğu da 80-90'a getirdim. Siz istediğiniz şeyi yapabilirsiniz.
My articles | Views: 363 | Author: Sinan GÖZCÜ | Added by: uzaygözcüsü | Date: 2012-01-11 | Comments (0)

Şimdilik burada bu ekranda sağda bulunan şeyleri anlatmayacağım. İleride resimlerinizi işlerken sağ tarafta bulunan histogram, gamma, contrast ve brightness çubuklarını deneysel takılarak öğrenerek kullanabilirsiniz. Özellikle gama fonksiyonel bir özelliktir. Brightness'ı sadece arkaplan siyah olmadığı zamanlarda kullanın onun dışında pek bir işe yaramaz. Contrast ile brightness'ı dengeli oynayarak hoş görüntüler elde etmeniz de mümkün. Hatta burda teleskobunuzdan yada barlowunuzdan kaynaklanan renk sapmalarını da halledebilirsiniz. RGB Align butonu bu işe yarar (her ne kadar akromat refraktörleri tam bir apokromat haline getiremese de bir nebze düzeltebilirsiniz elbette)

Tüm işlemleriniz bitince tepedeki "Do All" butonuna basın ve böylece yaptığınız ayarlar tüm fotoğraf üzerinde işlensin. 640x480 çözünürlük, Registax'ta bir seferde yapacağınız işleme için çok azıcık da olsa büyük kalıyor. Bunu işleme yaparken farkedeceksiniz. Program 640x480'e göre yapılmamış çünkü, bu programı derin uzay fotoğrafçıları da kullanıyor ve onlar çok daha büyük karelerle uğraşabiliyorlar. Bir kerede sadece bir bölgenin işlenebilir olmasının sebebi size kolaylık ve hız sağlamak. Yaptığınız ayarın iyi olduğunu düşününce Do All diyorsunuz ve kaydedilmeye hazır hale getiriliyor. Burada fotoğrafın herhangi bir yerine tıklarsanız o bölge ve çevresinin seçildiğini görürsünüz. Gerçi 640x480'de bu pek anlaşılamıyor zaten tıkladığınız yer tüm fotoğrafın %90'ının seçilmesini sağlayacağı için. Neyse anladınız.

Kaydetmeden önce, fotoğrafın açısını değiştirmek isterseniz kırmızı seçili olarak görünen "Save Image" butonuna basmadan önce tepedeki "Final" sekmesine basabilirsiniz (bundan sonrası şart değil, şimdi de görüntüyü kaydedip programı kapayabilirsiniz, bundan sonrası opsiyonel)

Final sekmesine gelirseniz, yuvarlak bir ayar görürsünüz, ordaki kırmızı üçgeni çevirerek fotoğrafınıza istediğiniz açıda döndürebilirsiniz. Onun altında da renk ayarları görebilirsiniz ama ben bunları kullanmıyorum, bu fonksiyonlar çünkü Irfanview programında da var.

İşleminiz bitince bu ekranda da en altta bulunan "Save Image" tuşuna basarak resminizi istediğiniz yere kaydedebilirsiniz. Bu kadar.
My articles | Views: 353 | Author: Sinan GÖZCÜ | Added by: uzaygözcüsü | Date: 2012-01-11 | Comments (0)

Fotoğrafınızı BMP olarak kaydetmenizi öneririm, 900 KB olan bir bmp dosyası oluşacaktır. Daha sonra bu BMP dosyasını Irfanview ile açın. Irfanview ile dosyayı açınca bir şey farkedeceksiniz. Elde ettiğiniz karenin sınırlarında beyaz çizgiler var, bu Registax'ın bir hatası. Onu paylaşmak istemiyorsanız mecburen resmin o bölümlerini kırpacaksınız. Bunu Irfanview ile o anda yapabilirsiniz. Görüntüde kaydetmek istediğiniz alanı seçin, kes diyin, tekrar yapıştır diyin, görüntü gelince bir sonraki adıma geçelim. Irfanview ile tepedeki "Image" sekmesine tıklayın ve resminizi ister sağa sola döndürün (rotate left, right), ister belli bir açıyla çevirin "custom/fine rotation", ister büyütün "resize" (gezegenlerde işe yarıyor bu dijital büyütme). Benim burda en çok kullandığım şey ise "color correction". Gama'yı burdan ayarlayabilirsiniz ve kontrast ile çeşitli kombinasyonlar yaparak daha göze hoş gelen bir görüntü yaratabilirsiniz. Gezegen çektiyseniz rengi vurgulamak için "saturation"ı artırabilirsiniz (Ay yüzeyinde bunu yaparsanız şaşırtıcı bir şekilde rengin vurgulandığını görebilirsiniz, çünkü Ay'ın rengi tamamen "gri" değil, farklı renk bölgeleri var ve sadece vurgulanınca belirginleşiyorlar.

Sadece Güneş fotoğraflarında kullanabileceğiniz sol taraftaki RGB ayarları da var. Benim çektiğim Güneş fotoğrafları bu bölümdeki kırmızı, mavi ve yeşilin (RGB) uygun tonları kullanılarak üretildi. Daha doğrusu, G ve B uygun olacak şekilde azaltıldı (daha çok mavi kanal azaltıldı, sarı renk için). Bunların hiçbirinin 0'ı aşmaması gerekiyor tabi aksi takdirde arkaplan rengi de değişir.

Neyse bu kadar. Burda da istediğiniz düzenlemeleri yaptıktan sonra resminizi JPG ile kaydedebilirsiniz (önceden sorar kalitesi ne olsun diye, elbette %100 olanı seçin, bu iş için Paint kullanımını kullanmıyoruz çünkü o her zaman BMP'leri JPG'ye kayıplı bir şekilde çeviriyor.

Fotoğraf işleme bu kadar. Bir yanda işleme yapmadan bu yazıyı okursanız fotoğraf işlemek çooook zor ve zahmetli, çok karışık bir işlem gibi görünebilir fakat burda yazılanları uygulamaya sokunca işinizin sadece 60 saniye kadar sürdüğünü göreceksiniz. Ben mozaik Ay görüntüsü yaparken bu işlemleri en baştan sonuna kadar 20 defa yapıyorum, 20 farklı görüntü elde etmek için. Onları bir de birleştirmesi var, yani düşünün ne kadar uzun süren bir işlem.. Oysa uzun değil. Benim bu işleri 20 defa arkaarkaya her resim için yapmam 20 dakika kadar zamanımı alıyor.. Bir o kadar da mozaik yapmak için harcıyorum, 40 dakikada, hadi özenli yaparsanız 1 saatte tüm bir Ay mozaiğini elde etmek mümkün. Eğer amacınız tek bir cismi, bir krateri vs yakalamak ise tüm bu işlemleri yapmak 5 dakikadan fazla vaktinizi almayacak. Yazılanların uzunluğu gözünüzü korkutmasın, yazmak, işleme yapmaktan muhtemelen 100 kat daha fazla zaman aldı :)

Evet, soru ve cevaplar varsa şimdi alabilirim :)
My articles | Views: 381 | Author: Sinan GÖZCÜ | Added by: uzaygözcüsü | Date: 2012-01-11 | Comments (0)

1-10 11-18